Artritis of artrose, wat is het verschil?

Artritis en artrose worden vaak met elkaar verward. Beide aandoeningen vallen onder reumatische klachten en doen zich voor aan de gewrichten. Toch zijn het twee verschillende aandoeningen, met verschillende oorzaken en behandelopties. Er is echter wel een overeenkomst: zoveel mogelijk in beweging blijven is bij beide aandoeningen belangrijk.

Wat is artritis?

Artritis is een ontsteking van het gewricht of het gewrichtskapsel. Deze ontsteking is het gevolg van een auto-immuunreactie. Bij deze aandoening keert het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam. Als het lichaam een infectie tegen wil gaan, gaat het afweersysteem werken. Bij een auto-immuunreactie komen er op dat moment ontstekingseiwitten vrij. Hierdoor kunnen lichamelijke klachten ontstaan zoals gewrichtspijn, stijfheid, zwelling, verminderde beweeglijkheid, vermoeidheid of een warm aanvoelende huid rond het gewricht. In sommige gevallen kan ernstige artritis leiden tot veranderingen in het gewricht.

Wat is artrose?

Artrose ontstaat als het kraakbeen tussen de gewrichten vermindert. Doordat het kraakbeen, dat als een soort kussentje fungeert, tussen de botten wordt afgebroken, schuren de botten over elkaar. Hierdoor ontstaat gewrichtsslijtage, wat lichamelijke klachten met zich mee kan brengen. Deze lichamelijke klachten komen grotendeels overeen met de mogelijke  klachten bij artritis: gewrichtspijn, stijfheid, zwelling en bewegingsbeperkingen. Beide aandoeningen hebben dezelfde symptomen, alleen andere oorzaken.

Behandeling bij artritis

Artritis verloopt bij iedereen anders. Periodes waarin u veel klachten heeft, wisselen af met periodes waarin u minder klachten heeft. Medicijnen hebben daar veel invloed op. Wat kunt u zelf nog doen om de pijnklachten te verminderen?

• Als het gewricht warm aanvoelt, kunt u het gewricht koelen om de pijn te verminderen.
  • Probeer in beweging te blijven, ook als het gewricht dik, warm of rood is. Beweging zorgt voor het verminderen van pijn en stijfheid. Tevens zorgt u ervoor dat u de spieren rondom het gewricht sterker maakt, wat meer steun geeft aan de gewrichten. Ga bijvoorbeeld dagelijks een half uur wandelen, fietsen of bewegen in het water. Advies: Luister goed naar uw lichaam, overbelast uzelf niet.
  • Zoek hulp bij onze fysiotherapeuten. Zij kunnen u helpen en adviseren hoe u uw gewrichten soepel kunt houden en uw spieren kunt versterken. Vaak krijgt u oefeningen die u zelf kunt doen.

Behandeling bij artrose

Artrose is een chronische aandoening en kan met de tijd verslechteren. U kunt het niet genezen, wel kunt u het proces positief beïnvloeden.

• Er zijn specifieke oefeningen die u kunt doen om de gewrichten te ondersteunen en de gewrichtsstabiliteit te verbeteren. Daarbij kan oefentherapie ook helpen bij het vergroten van de bewegingsvrijheid en het verminderen van stijfheid.
  • Als u overgewicht heeft, kan het verlies van gewicht ook helpen om uw gewrichten minder te belasten. Hierdoor kan de pijn ook minder worden.
  • Pijnstillers en ontstekingsremmende pijnstillers zorgen ook voor het verminderen van pijn. Deze kunt u in tabletvorm innemen of als crème aanbrengen op de pijnlijke plek. Als de gewrichten echt versleten zijn, kunnen ze eventueel vervangen worden door implantaten of door nieuw gevormd kraakbeenweefsel. Ook kunnen gewrichten worden ontlast door ze een beetje op te rekken.

Meer weten over het verschil tussen deze aandoeningen of een afspraak maken?

Onze fysiotherapeuten staan klaar om u te helpen. Ze beantwoorden al uw vragen en willen u helpen met de behandeling van deze aandoeningen. U kunt contact met ons opnemen door te bellen naar 010 – 466 51 02 of te mailen naar info@fysiotherapieplus.nl