Mag ik sporten met knie- of heupartrose?

Als u artrose heeft aan uw knie of heup dan ervaart u pijnklachten. U vraagt zich wellicht af of sporten dan wel zo verstandig is. Er is goed nieuws! Sportief bewegen is ook voor mensen met artrose een goed idee. Het kan uw pijnklachten zelfs verminderen doordat u uw spieren versterkt en u meer stabiliteit rondom uw heup en knie kunt opbouwen door het sporten. Onze fysiotherapeuten begeleiden mensen met artrose en kunnen u adviseren op welke manier u het beste kunt bewegen. In deze blog vertellen zij welke sporten geschikt zijn als u last heeft van knie- of heupartrose en waar u op moet letten.

Welke sporten zijn geschikt en welke niet als u artrose in uw knie of heup heeft?

In het algemeen zijn de meeste sporten geschikt, mits u ze verantwoord uitvoert en waarbij u uw (pijn)grenzen respecteert. Met knie- en heupartrose zijn sporten waarmee u uw gewrichten extra belast, minder geschikt. Daarbij moet u denken aan bijvoorbeeld:

• Intensieve balsporten, zoals voetbal, basketbal, honkbal, volleybal, tennis en squash
  • Vechtsporten zoals judo, karate of jiu jitsu
  • Wintersporten zoals skiën, snowboarden en langlaufen
  • Krachtsporten zoals gewichtheffen of bergbeklimmen

Met deze sporten maakt u veel en/of onverwachte bewegingen en dat kan tot overbelasting leiden en de pijn in uw gewricht verergeren. Hardlopen is een twijfelgeval. U mag het doen, maar dan het liefst op een zachte ondergrond en met goede schoenen die de schokbelasting op uw gewrichten dempt.

Er zijn gelukkig nog genoeg sporten over die minder belastend zijn voor uw knie- of heupgewricht, zoals:

• Zwemmen
  • Duiken
  • Aquarobics
  • Wandelen
  • Powerwalking
  • Nordic walking
  • Golfen
  • Fietsen
  • Yoga
  • Tai chi
  • Buikdansen

Fitness

Veel mensen gaan graag naar de sportschool en doen aan fitness. Deze tak van sport raden we u alleen aan als u goed begeleid kan worden. Want hier ligt overbelasting op de loer. Het is wel een effectieve methode om uw spieren in de benen te versterken. Een goed trainingsschema is noodzakelijk en u moet goed opletten dat u uw spieren en gewrichten op de juiste manier belast. Vertel uw fitnessbegeleider dat u artrose hebt, zodat hij weet waar hij bij u op moet letten.

Uw checklist om te (gaan) sporten en bewegen met knie- of heupartrose

• Kies vooral voor een activiteit die u leuk vindt om te doen; daar heeft u het meeste baat bij.
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling down; dit is voor mensen met artrose extra belangrijk. Overleg eventueel met een fysiotherapeut of trainer over een goede warming-up en cooling-down.
  • Probeer elke dag een half uur te bewegen en om de dag wat intensiever door te sporten. Bouw het rustig en gedoseerd op.
  • Luister naar uw lichaam! Spierpijn na bewegen is goed, gewrichtspijn na een inspanning niet. Heeft u pijn en ervaart u stijfheid binnen 24 uur na het sporten, beweeg dan de volgende keer wat korter en minder intensief. Voelt u niets na het sporten, dan bent u iets te mild voor uzelf. Dat betekent dat uw spieren niet sterker worden. Doe dan dat stapje extra.
  • Wanneer uw gewricht ontstoken is, dan mag u niet sporten en kunt u beter wachten tot de ontsteking voorbij is.
  • Zoek een of twee sportmaatjes die ongeveer net zo fit zijn als u en beweeg samen. Dat is een stuk gezelliger en dat motiveert.
  • Let goed op of u de oefening of sport op de juiste wijze uitvoert. Vraag aan uw begeleider of medesporter of ze in het begin met u mee kunnen kijken of u uw lichaam op de juiste manier gebruikt.

Wat kan fysiotherapie betekenen bij knie- of heupartrose?

Het is aangetoond dat mensen met knie- en/of heupartrose gebaat zijn met intensieve oefentherapie, onder begeleiding van een fysiotherapeut. De fysiotherapeut zal eerst een intake en onderzoek verrichten om uw klachten goed in kaart te brengen en maakt dan samen met u een behandelplan gericht op uw doelen. De fysiotherapeut kan u tevens adviseren en tips geven met betrekking tot leefstijl, fysieke belasting, belastbaarheid en bewegen. Fysiotherapie voor knie- of heupartrose is vaak gericht op spierversterking, verbetering van de spiercoördinatie en verbetering van de algehele conditie. Al na een aantal weken oefentherapie is er verbetering te constateren en zijn de pijnklachten afgenomen en is de stijfheid in de gewrichten verminderd.

Is uw artrose dermate vergevorderd dat u in aanmerking komt voor een nieuwe knie of heup, dan kan fysiotherapie ook preoperatief ingezet worden, zodat u na de operatie weer sneller ter been bent. Onze fysiotherapeuten begeleiden en adviseren u hier graag in.

Wilt u meer weten over fysiotherapie bij knie- of heupartrose?

Wilt u vol zelfvertrouwen bewegen en/of sporten ondanks uw artroseklachten? Dan raden wij u aan om u te laten adviseren door een van onze fysiotherapeuten of ga aan de slag onder goede begeleiding binnen onze praktijk. Heeft u vragen of wilt u zich direct aanmelden voor een oefenprogramma in onze praktijk? Neem dan contact op via 010-466-5102 of e-mail naar info@fysiotherapieplus.nl.