Ultrageluid en borstontsteking

Wist u dat een borstontsteking vele oorzaken kan hebben? Onze collega’s Floor en Petra leggen het graag aan u uit!

Meestal ontstaat een borstontsteking tijdens de eerste maand dat u borstvoeding geeft. Gedurende deze periode is de borst namelijk extra vatbaar voor infecties, doordat uw tepels kunnen beschadigen of zelfs scheuren (tepelkloven). Ook kan stilstand van de melk in de borst (stase) de boosdoener zijn; die kan leiden tot een ontstoken melkklier waardoor u zich ziek kunt voelen en koorts kunt krijgen.

Melkstase kan optreden wanneer uw baby de borst niet helemaal leeg drinkt, of wanneer u minder natuurlijke voeding geeft omdat uw baby ook flesvoeding krijgt. Doordat de periodes tussen de voedingen dan langer zijn, kan er stuwing ontstaan.

Daarbij kan zowel stress en pijn als een wijziging in het voedingsritme ervoor zorgen dat de melk minder goed doorstroomt. Ook spruw, een veel voorkomend kwaaltje bij baby’s, kan leiden tot borstontsteking. Deze schimmelinfectie wordt veroorzaakt door de gistsoort candida albicans, met als mogelijk gevolg witte plekjes in de mond van uw kindje, bijvoorbeeld op de tong.

Vaak gaat het slechts om één ontstoken melkkanaal in de borst. Wanneer dit onbehandeld blijft kan de infectie echter uitspreiden over de gehele borst. Het kanalensysteem is heel goed te behandelen, maar het is belangrijk dat u er snel bij bent.

Er ontstaat een harde plek in de borst die pijnlijk en soms warm aanvoelt. De huid kan ook rood verkleuren. Soms komt dit op meerdere plaatsen in de borst voor.

Ultrageluid is een effectieve manier om een borstontsteking te behandelen. Geluidsgolven met een hoge frequentie worden door middel van een gel door de huid gebracht ter plaatse van de ontsteking. Door de trilling zal de melkklier weer beter gaan doorstromen. De behandeling zal per plek 5 minuten duren en is pijnloos.

Het is belangrijk dat binnen 24 uur gestart wordt met de behandeling, er zullen doorgaans 2 tot 3 sessies nodig zijn om de ontsteking te verhelpen. Het is van belang dat kort na de behandeling de baby aangelegd wordt om de borst leeg te drinken. Een voordeel van de behandeling met ultrageluid is dat er geen antibiotica voorgeschreven hoeft te worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fysiotherapie Plus door te bellen naar 010 – 466 51 02 of een mail te sturen naar: info@fysiotherapieplus.nl.