Inactief door artrose? Ontdek hier 5 voordelen van dagelijks bewegen

Artrose is een veelvoorkomende aandoening waarbij het kraakbeen in de gewrichten langzaam dunner wordt. Dit kan leiden tot pijn, stijfheid en verminderde beweeglijkheid. Het is verleidelijk om bij artrose juist minder te bewegen om de pijn te vermijden, maar dit kan een vicieuze cirkel van pijn en inactiviteit veroorzaken. Uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat juist bewegen bij artrose van cruciaal belang is. Maar hoe doorbreekt u nu die vicieuze cirkel van pijn en inactiviteit? Laten we het eerst hebben over de vele voordelen van dagelijks bewegen bij artrose. Daarna geven we u tips om dagelijks in beweging te blijven.

1. Dagelijks bewegen houdt uw gewrichten soepel

Door dagelijks te bewegen blijven uw gewrichten soepel en zal de pijn minder worden. Dat gewrichten door te bewegen juist meer slijten is een fabel. Onderzoek wijst uit dat u met artrose in beweging moet blijven, zelfs als het pijnlijk is.

2. Spierversterkende oefeningen

Door te bewegen versterkt u uw spieren. Spierversterkende oefeningen zijn belangrijk om de gewrichten te ondersteunen. Er zijn enkele specifieke oefeningen om de spieren rondom de gewrichten te versterken.

3. Door dagelijks bewegen komt endorfine vrij

Door te bewegen en te sporten komen endorfines vrij in uw hersenen. Deze stofjes zorgen er onder andere voor dat u minder pijn heeft in uw gewrichten en u zich beter voelt.

4. Ontstekingsverminderend

Artrose zorgt vaak voor een bepaald soort ontstekingen aan de gewrichten. Maar door te bewegen kan de ontsteking juist verminderen, waardoor ook de pijn afneemt.

5. Dagelijks bewegen kan overgewicht verminderen

Door dagelijks te bewegen of te sporten kunt u uw gewicht op peil houden. Overgewicht legt namelijk extra druk op uw gewrichten. Heeft u last van overgewicht, dan kan 5 kg minder al een wereld van verschil betekenen voor de belasting op uw gewrichten.

Tips om meer te gaan bewegen

Artrose is een uitdaging, maar met de juiste informatie en toewijding kunt u de vicieuze cirkel van pijn en inactiviteit doorbreken. Bewegen is écht de sleutel tot een actiever en gezonder leven als u artrose heeft. Op de website van ArtroseGezond.nl kunt u ook meer lezen over artrose en vindt u nuttige tips om meer in beweging te komen. We hebben er alvast een paar voor u op een rijtje gezet:

Tip 1: begin rustig

Begin rustig met een bepaalde activiteit en bouw de intensiteit geleidelijk op. Zwemmen, fietsen en wandelen zijn vaak heel geschikte opties.

Tip 2: krachtoefening

Probeer wat krachtoefeningen in uw dagelijks ritme op te nemen. Dat kan bijvoorbeeld ook door wat vaker de trap te nemen.

Tip 3: zet wat extra stappen

Als u naar uw werk gaat, stap dan een halte eerder uit of parkeer uw auto wat verder weg. Dan kunt u tijdens uw wandeling weer wat extra stappen zetten.

Wilt u meer weten over inactiviteit door artrose of tips en adviezen?

Onze fysiotherapeuten staan klaar om al uw vragen over artrose en beweging te beantwoorden. Wilt u extra tips of advies? Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Dit kan door te bellen naar 010 – 466 51 02 of mail ons op info@fysiotherapieplus.nl