Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut begeleidt volwassenen en kinderen met problemen in het gebied van hun bekken: de lage rug, buik en bekkenbodem.

De bekkenbodemspieren vormen een spierlaag onderin het bekken. Ze zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting worden losgelaten of vastgehouden. Ook dragen ze bij aan de stabiliteit van je bekken en spelen ze een rol bij seksualiteit en zwangerschap.

Als bekkenbodemspieren niet goed werken – door te weinig spierkracht, onvoldoende aansturing of teveel spierspanning – kun je uiteenlopende klachten krijgen.

Klachten bij kinderen

Bij kinderen kunnen de volgende klachten voorkomen:

• problemen met zindelijk worden
  • veelvuldig plassen of bedplassen
  • buikpijn
  • obstipatie

Klachten bij volwassenen

• Verlies van urine en/of ontlasting
  • Voortdurend het gevoel hebben dat je naar wc moet
  • Juist moeilijk kunnen poepen
  • Verzakking van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • Pijn bij het vrijen
  • Pijn in het bekken en lage rugpijn tijdens en na de zwangerschap
  • Erectiestoornissen

Diagnose

Een vrouwelijke bekkenfysiotherapeut doet bij elke patiënt een uitwendig onderzoek en zo nodig een inwendig onderzoek (altijd met uw toestemming) om te bepalen wat de oorzaak van de klachten is en welke therapie het meeste geschikt is. Daarna zal de bekkenfysiotherapeut samen met de patiënt een behandelplan opstellen.

Met het uitwendig onderzoek wil de bekkenfysiotherapeut een indruk krijgen van de werking van alle spieren rondom het bekken. Het inwendig onderzoek is bedoeld om beschadigingen van de bekkenbodem in kaart te brengen en de functie van bekkenbodemspieren te beoordelen.

Het inwendige onderzoek kan bestaan uit inwendige palpatie, myofeedback en rectale ballontraining. Inwendige palpatie is inwendig onderzoek met de handen via de vagina of de anus. Bij myofeedback wordt de spieractiviteit gemeten met een apparaatje ter grootte van een tampon dat anaal of vaginaal wordt ingebracht. En bij rectale ballontraining wordt een ballon in de anus gebracht en met lucht gevuld om te meten hoe snel iemand behoefte krijgt om naar de wc te gaan.

Behandeling

Een bekkenfysiotherapeut helpt om de spieren rond het bekken te herkennen en op een goede manier te gebruiken. De behandeling kan bestaan uit advies op het gebied van voeding, drinken, toiletgedrag en adembewustwording. Daarnaast wordt oefentherapie gegeven met oefeningen die gericht zijn op het aanspannen en ontspannen van de bekkenbodemspieren.

Normale stoelgang

Als de klachten zich richten op de stoelgang, kan de training worden aangevuld met rectale ballontraining. Hierbij wordt een speciale ballon in de anus gebracht, die daarna met lucht gevuld wordt met behulp van een spuit om de aanwezigheid van ontlasting na te bootsen.

De bekkenfysiotherapeut vraagt wanneer er aandrang ontstaat en wanneer iemand echt naar de wc moet. Als er een groot verschil bestaat met normaal toiletgedrag, kan met de ballon getraind worden om dit te verbeteren. Ook kan getraind worden om op een goede manier te persen bij het poepen.

Pijnloos vrijen

Ook bij problemen tijdens het vrijen kan de bekkenfysiotherapeut adviseren. Het bewust leren ontspannen van de bekkenbodemspieren kan pijn tijdens het vrijen verminderen. We kunnen als het nodig is hierbij de hulp inschakelen van de seksuoloog die op onze hoofdlocatie werkt.

Zwangerschapsproblemen

Veel zwangere vrouwen hebben last van pijn in en rond hun bekken, lage rug en benen. Vaak verdwijnen klachten na de bevalling, maar ze kunnen ook langdurig blijven bestaan. De ene vrouw heeft voortdurend pijn, een ander alleen vlak voor en tijdens de menstruatie. Er bestaan verschillende namen voor deze klachten: peripartum bekkenpijnsyndroom en bekkeninstabiliteit of symfysiolyse.

Bij bekkenpijn leert de fysiotherapeut je om verantwoord om te gaan met de verminderde belastbaarheid van je bekken en goed bewegen. Als het kan, zal er ook gewerkt worden aan verbetering van je conditie. In sommige gevallen kan de bekkenfysiotherapeut een bekkenband aanmeten om je bekken tijdelijk te ondersteunen en te ontlasten.

Vrouwen die zwanger zijn wordt daarnaast aangeraden de cursus Zwangerfit te volgen die ook kan helpen om de klachten te verminderen. Na de bevalling kun je na 6 weken onze lessen Mamafit volgen. Aangeraden wordt eerst de Post Partum check te doen (kijk hiervoor ook op www.bekkenfysiotherapie.nl en www.bekkenbodemcheck.nl)  en je zo nodig eerst laten begeleiden door een van onze bekkenfysiotherapeuten.

Behandeling van mannen

Ook mannen hebben een bekkenbodem. Klachten als vaak plassen, erectiestoornissen en ontlastingproblemen kunnen in onze praktijk behandeld worden. Verder zien we mannen vaak na een prostaatoperatie.

Behandeling van kinderen

Op een speelse manier worden adviezen gegeven. We lezen een verhaaltje over juist toiletgedrag. We doen adem- en ontspanningsoefeningen. Samen met de ouders of verzorgers worden ook houdingsadviezen besproken. We adviseren om de oefeningen en adviezen thuis dagelijks te herhalen, tot ze geautomatiseerd zijn. Wij werken hierbij samen met onze kinderfysiotherapeuten.

Bij Fysiotherapie Plus willen wij altijd zorgen dat je de best mogelijke zorg krijgt.

Bekkenfysiotherapie wordt voor kinderen vergoed. Maar voor mensen ouder dan 18 jaar worden alleen bij urine-incontinentie de eerste negen behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. Als je om andere redenen bekkenfysiotherapie nodig hebt, kun je vergoeding hiervoor krijgen via de aanvullende verzekering.

Je kunt je polisvoorwaarden lezen of contact opnemen met je zorgverzekeraar. En anders kan je bekkenfysiotherapeut uitleggen hoe het zit of kijk op www.bekkenfysiotherapie.nl voor meer informatie.

Ons team dat bekkenfysiotherapie geeft, bestaat uit:

• Petra Fokkinga-Bannink, geregistreerd bekkenfysiotherapeut
  • Marian Heetman, master bekkenfysiotherapeut
  • Tanje Heddle-Fransen, fysiotherapeut, master bekkenfysiotherapeut
  • Lisa Verkerke-Hinfelaar, fysiotherapeut met aandachtsgebied bekkenbodem en bekkenklachten, ook bij kinderen
  • Rick Zee, fysiotherapeut met aandachtsgebied bekkenbodem en bekkenklachten bij mannen

Wij doen dit op de volgende locaties:

• Voorburgstraat 14
  • Sint Jobsweg 10