Nek- en schouderklachten

Nek- en schouderklachten kunnen venijnig zijn. Het ene moment lijkt er niets aan de hand te zijn en dan opeens krimp je van de pijn zodra je iets vastpakt of je hoofd draait. Het kan lastig worden om alle dagelijkse activiteiten te blijven doen. En zelf ’s nachts in bed kun je er nog last van hebben. De klachten kunnen enorm frustrerend zijn. Bovendien kan pijn uit de nek- en schouders uitstralen naar het hoofd en de armen.

Klachten

De schouder is een complex gewricht. Het zorgt ervoor dat je arm in zo ongeveer elke richting kan bewegen, maar is tegelijkertijd gevoelig voor blessures en klachten. Er zijn allerlei oorzaken voor schouderpijn, zoals het maken van een verkeerde beweging (sport), een verkeerde houding (werk of stress) of overbelasting (zwaar tillen). Maar ook kan er een deel van de schouder ontstoken zijn, bijvoorbeeld een pees of slijmbeurs.

Je kunt ook last hebben van een stijve nek. Die kun je – vaak kortdurend – oplopen door bijvoorbeeld in een verkeerde houding te slapen.

Anders is het wanneer je dagelijks achter de computer zit of werkzaamheden doet waarbij je voortdurend omhoog (bijvoorbeeld bij het schilderen van een plafond) of omlaag (tuinieren) moet kijken. Ook kun je een stijve nek krijgen na een auto-ongeluk (whiplash) of na een operatie aan of rond je nek.

Bij een stijve nek kan een blokkade in de spieren, banden en/of wervels ervoor zorgen dat je je nek niet meer volledig kan bewegen.

Er zijn een aantal spieren die van de schouder naar nek lopen of vice versa. Op die manier kunnen schouderklachten tot nekklachten leiden en vice versa.

Wat je ook kan ontwikkelen door een stijve nek is hoofdpijn. Wanneer de nekspieren erg gespannen zijn, kan de pijn uitstralen naar het hoofd (spanningshoofdpijn). Bij cervicogene hoofdpijn komt de hoofdpijn vanuit één of meerdere nekstructuren (zoals zenuwen of een wervel). De pijn uit je nek kan ook uitstralen naar je armen, ellebogen en vingers of zorgen voor tintelingen daar in.

Diagnose

Vaak gaan schouder- en nekklachten vanzelf over. Meestal helpt voldoende rust en met mate blijven bewegen voldoende. Maar als de klachten steeds erger worden of na een week niet afnemen, is het verstandig om de hulp in te schakelen van een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan de nek en schouder(s) onderzoeken en daarna een diagnose stellen.

Vervolgens zal hij of zij met jou een persoonlijk behandelplan maken, waarvan een oefenschema zeer waarschijnlijk onderdeel zal uitmaken. Het oefenschema is gericht op langzaam herstel van de schouder en/of nek en zal veel oefeningen bevatten die je telkens zult herhalen en die elkaar langzaam opvolgen qua intensiteit.

Behandeling van schouder- en nekklachten

Schouder- en nekklachten kunnen binnen een paar weken verholpen zijn. Maar bij de helft van de mensen duren ze langer dan zes weken. Ze kunnen ook verdwijnen en later terugkomen.

Het doel van het behandelplan is om dit te voorkomen, door de spieren in je schouders en nek eerst weer soepel te maken en daarna te versterken en krachtig te maken.

Onze behandelmogelijkheden zijn:

Oefentherapie

Bij schouderklachten is het belangrijk om te blijven bewegen. Het is goed om hierbij oefeningen te doen. Dit kunnen rekoefeningen voor de nekspieren zijn, maar ook stabiliteitsoefeningen voor de nek en houdingsoefeningen kunnen aan bod komen.

Mobilisaties/manipulaties

Het mobiliseren of manipuleren van de nekwervels kan helpen om meer beweeglijkheid in de nek te creëren. Soms ziet men dat een stijve bovenrug ook tot een bewegingsbeperking in de nek leidt. Het ‘losmaken’ van de bovenrug kan daarom ook onderdeel zijn van de therapie.

Dry needling

De spieren in in dit gebied die spierknopen bevatten, kunnen we behandelen met dry needling therapie. We prikken met een droog naaldje in de spierknoop, zodat deze snel ontlaadt en verdwijnt.

Manuele triggerpointtherapie

De spierknopen (triggerpoints) kun je ook zonder naald behandelen. Dan gebruiken we manuele druktechnieken op de spierknopen ook wel manuele triggerpointtherapie genoemd. We drukken de afvalstoffen uit de spierknoop, zodat ze beter afgevoerd worden door het lichaam.

Taping

Dit kunnen tapetechnieken zijn om de afvoer van afvalstoffen in de spieren te bevorderen of bijvoorbeeld tapetechnieken om je houding te corrigeren.

Massage

Met massage kunnen we de afvalstoffen in spieren afvoeren, zodat de spierconditie weer optimaal wordt.

Fysiotherapie of manuele therapie kan helpen om de pijn en stijfheid in de rug, nek en schouder te verminderen. Daarnaast krijgt u adviezen en oefeningen gericht op uw houding en uw dagelijkse activiteiten.