3 feiten over de rol van voeding bij artrose

Als we binnen onze fysiotherapiepraktijk mensen behandelen met artrose, dan krijgen we vaak de vraag of voeding en supplementen van invloed kunnen zijn op hun artroseklachten. Het is logisch dat mensen met artrose op zoek gaan naar nog meer oplossingen, naast fysiotherapie, om hun artroseklachten de baas te blijven. Via ‘dokter Google’ krijgen we doorgaans geen eenduidig antwoord op die vraag. Toch zijn we voor u op zoek gegaan en kunnen we een paar feiten noemen.

Feit 1: Artrose is niet te genezen met voeding

Reuma Nederland zegt: Er zijn geen aanwijzingen dat voeding invloed heeft op het ontstaan van artrose. Ook weten we nog niet of bepaalde voeding artrose kan verergeren of juist verbeteren. Wel kan het hebben van een gezond gewicht invloed op uw klachten hebben.

Voedingscentrum zegt: op dit moment is er geen speciaal voedingsadvies voor mensen met artrose dat wetenschappelijk voldoende onderbouwd is. De adviezen om geen voeding uit de nachtschadefamilie te eten, zoals aardappel, tomaat, aubergine en paprika, visoliecapsules te slikken en geen melk of koffie te drinken, zijn dus niet voldoende bewezen.

Bij artrose verandert het kraakbeen. De oorzaak van artrose is nog steeds niet duidelijk. Kraakbeen wat eenmaal verminderd is, zal normaal gesproken niet meer teruggroeien, hoe gezond u ook eet. Het proces bij artrose doet op zich geen pijn, omdat kraakbeen geen zenuwen bevat. De pijn en stijfheid bij artrose worden veroorzaakt door gewrichtsontstekingen en de mogelijke reactie van de spieren daarop. Artrose komt het meeste voor in heup, knie, wervelkolom of duim.

Feit 2: Bepaalde voeding kan ontstekingen afremmen

Bij artrose ontstaan vrijwel altijd ontstekingen aan de gewrichtskapsels. Het is bekend dat sommige voedingsmiddelen deze ontstekingen kunnen verminderen en weer andere voedingsmiddelen ze juist kunnen aanwakkeren. Als u last heeft van artrose, zou het verstandig kunnen zijn om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan Omega 3-vetzuren. Deze hebben een ontstekingsremmende werking. Een ontstekingsremmend dieet werkt niet zo snel als een ontstekingsremmende pijnstiller. Het effect zal dus pas na een tijdje voelbaar zijn.

Welke voedingsmiddelen zijn aan te raden bij artrose?

• Veel groente en vers fruit
  • 2x per week vette vis, zoals haring, makreel, zalm of tonijn, deze zijn rijk aan ontstekingsremmende vetzuren.
  • Biologisch of scharrelvlees. Deze dieren bevatten meer gunstige Omega 3-vetzuren.

Welke voedingsmiddelen zijn af te raden bij artrose?

• Zonnebloemolie, margarine en pinda’s. Deze bevatten veel Omega 6-vetzuren. Bij een overmaat van dit vetzuur in uw lichaam wordt de ontstekingsremmende werking van Omega 3-vetzuren afgeremd.

Wilt u meer weten over ontstekingsremmende diëten? Dan kunt u bijvoorbeeld een kijkje nemen op deze site.

Feit 3: Overgewicht geeft extra klachten bij artrose

Het is algemeen bekend dat overgewicht een negatieve invloed heeft op gewrichtsklachten. Mensen met artrose en met overgewicht ervaren meer pijnklachten. Bewegen is bewezen effectief bij zowel artrose als bij het bereiken van een gezond gewicht. Dubbel winst dus! Met aangepaste beweging en een gezond eetpatroon houdt u uw gewicht op peil en uw artroseklachten onder controle.

Welke rol speelt fysiotherapie bij artrose?

Heeft u artroseklachten en wilt u uw klachten de baas blijven? Dan kan Fysiotherapie Plus u daarbij ondersteunen. Bewegen vormt immers de sleutel tot het verminderen van uw klachten. Wij kunnen u helpen met adviezen en het weer in beweging komen. Wilt u begeleid worden bij uw artrose of wilt u eerst meer informatie over onze behandelingen bij artrose? Neem dan contact met ons op via 010-466510, info@fysiotherapieplus.nl of via het contactformulier op onze website.