Hand- en polsklachten

Je gebruikt je handen en polsen de hele dag. Daarom kunnen klachten aan je handen en polsen erg vervelend zijn. Soms kan je je werk niet meer goed uitoefenen of lukt het niet meer om te sporten of je bezig te houden met je favoriete hobby. Klachten aan je polsen of handen kunnen geleidelijk of plotseling ontstaan. Veel voorkomende oorzaken zijn leeftijd, overbelasting, een gewrichtsontsteking, een ongeluk, verwonding, slijtage of overbelasting. Ook zijn er ziektes die tot hand- en polsklachten kunnen leiden zoals reuma en de ziekte van Dupuytren. Maar soms is de oorzaak onduidelijk.

Symptomen

Vaak hebben de symptomen van hand- en polsklachten te maken met de oorzaak er van. Ze kunnen echter bij iedereen anders zijn. Welke symptomen zijn er:

• Pijn, tintelingen of gevoelsstoornis in de hand of pols. Continu of bij beweging of belasting. De pijn kan optreden op één plek of met uitstraling naar de hand, pols of onderarm.
  • Stijfheid
  • Niet goed kunnen bewegen hand of pols
  • Krachtverlies hand of pols
  • Gewricht dat op slot of uit de kom schiet
  • Blijven hangen van vinger(s)
  • Zwelling
  • Krakend geluid bij bewegen
  • Bobbels onder de huid van de hand of in de vingers

Handtherapie

Heb je één van de bovenstaande klachten, meld je dan bij onze praktijk voor advies. Misschien heb je baat bij hulp van een handtherapeut. Een handtherapeut is een fysiotherapeut of ergotherapeut, die een vervolgopleiding voor handtherapie heeft gedaan.

Hij richt zich op klachten van de pols, hand en vingers, maar betrekt daar ook de elleboog, schouder en nek bij omdat deze regio’s elkaar beïnvloeden.

Je hand bestaat uit enorm veel botjes, gewrichten, spieren, pezen en zenuwen op een kleine oppervlakte. Deze structuren zorgen er samen voor dat je je hand op eindeloos veel manieren kunt bewegen: met veel kracht of juist met ongelooflijke precisie. De handtherapeut oefent met je op mobiliteit, spierkracht, coördinatie en stabiliteit. Ook kan hij spalken van verschillende materialen aanmeten en maken.

Bij Fysiotherapie Plus willen wij altijd zorgen dat je de best mogelijke zorg krijgt. Zorgverzekeraars vergoeden het programma vaak grotendeels via het aanvullende pakket.

Je kunt je polisvoorwaarden lezen of contact opnemen met je zorgverzekeraar. En anders kan je handtherapeut uitleggen hoe het zit.

Ons team

• John Velsink is fysiotherapeut en handtherapeut.

Wij kunnen u helpen