Klachten bij kanker

Wanneer je met kanker te maken krijgt, komt er een hoop op je af. Zowel fysiek als emotioneel krijg je een hoop te verduren. Als je een kankerbehandeling ondergaat is het zinvol om aan je conditie en spierkracht tegelijkertijd te werken. Uit onderzoek blijkt dat patiënten met kanker die voor, tijdens of na hun behandeling trainen bij een oncologiefysiotherapeut hun fitheid en spierkracht beter behouden en minder last hebben van de bijwerkingen van alle behandelingen. Daarnaast is gebleken dat fysieke training een positieve bijdrage levert aan de kwaliteit van leven.

Oorzaak

Het hebben van kanker en het ondergaan van medische behandelingen van kanker gaat vaak gepaard met een hoop bijwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan misselijkheid, pijn, spanningsklachten, vorming van littekenweefsel, oedeem en veranderingen aan je huid. Maar ook aan vermoeidheid, verlies van spierkracht, conditie en bewegingsvrijheid.

Werkwijze

Tijdens de eerste afspraak stel je samen met de oncologiefysiotherapeut doelen op voor de training. Ook zullen er een paar fysieke testen worden gedaan om je beginniveau vast te stellen en krijg je een rondleiding door de praktijk. Er wordt ook gekeken of er nog andere vormen van( multidisciplinaire) therapie nodig zijn. Denk hierbij aan littekenbehandeling, oedeemfysiotherapie of aan ergotherapie.

Behandeling

De behandeling zal bestaan uit individuele trainingen en groepstrainingen, waardoor je ook contact kunt krijgen met lotgenoten. Patiënten met kanker die tijdens hun behandelingen fysieke training ondergaan, hebben vaak minder last van bijwerkingen, houden de behandeling beter vol en herstellen na de behandelingen vaak ook sneller. Er kunnen na de kankerbehandelingen restklachten blijven bestaan zoals vermoeidheid. Ook dan kan fysieke training nuttig zijn.

Wie zich beter voelt, kan bovendien beter zijn of haar dagelijkse activiteiten uitvoeren en is bijvoorbeeld beter in staat om te blijven werken of om sneller weer aan het werk te gaan.

Voor andere vormen van therapie (zoals oedeemfysiotherapie of littekenbehandeling) zal een aparte afspraak gemaakt worden.

Je kunt bij een oncologiefysiotherapeut terecht werken in alle fasen van de ziekte, dus ook als je weet dat je niet meer beter wordt en in je laatste levensfase. De behandeldoelen gaan dan over het behoud van alles wat je nog kunt en over vertraging van afnemende vaardigheden.

Bij Fysiotherapie Plus willen wij altijd zorgen dat je de best mogelijke zorg krijgt. Zorgverzekeraars vergoeden het programma via het aanvullende pakket. Je kunt de polisvoorwaarden lezen of contact opnemen met je zorgverzekeraar. Anders kan je oncologiefysiotherapeut uitleggen hoe het zit.

Ons team dat de training verzorgt en oedeemfysiotherapie geeft, bestaat uit

• Susan Fagel, fysiotherapeut, oedeemfysiotherapeut
  • Minela Pervanic, fysiotherapeut, oedeemfysiotherapeut, psychosomatisch fysiotherapeut, dry needling

Wij kunnen u helpen